b1 - طراحی برج باغ

طراحی برج باغ

اصطلاح برج باغ زمانی تصویب شد که ساکنان باغ یا زمین‌هایی با وسعت زیاد در شهرستان‌ها می‌توانند، ۳۰ درصد از زمین را به ساخت‌وساز اختصاص داده  و۷۰ درصد را جزء حیاط باغ یا محوطه در نظر بگیرند. طراحی برج باغ مسئله مهمی برای کمیسیون‌های نما است و کارفرمایان برای بهره‌مندی از این پروژه باید با گروه عمارات سازان آروین به‌عنوان یک شرکت مهندسی و معماری در ارتباط باشند. در این مقاله قصد داریم به بررسی طراحی برج باغ و مواد مربوط به آن بپردازیم.

b2 - طراحی برج باغ

امکانات برج باغ

برج باغ امکانات ویژه‌ای دارد که می‌توان به روف گاردن، باشگاه ورزشی، فروشگاه، استخر و… اشاره کرد. زندگی در یک باغ با مساحت زیاد باعث می‌شود، ساکنان به امکانات رفاهی داخل باغ دسترسی داشته باشند، به همین علت باشگاه‌های ورزشی، جکوزی، شنا، استخر، سونا، پزشک مقیم، فضای باز کودکان، خیاطی، فروشگاه و… کنار چنین ساختمان‌هایی قرار می‌گیرد تا دسترسی به امکانات رفاهی برای ساکنین برج باغ فراهم شود.

طراحی بام سبز یا روف گاردن برج باغ

بام سبز یا روف گاردن به باغچه‌ای می‌گویند که روی ساختمان بلند یا درواقع برج قرار می‌گیرد. این باغچه در شهرهای بزرگ به‌عنوان فضای سبز پایدار نصب می‌شود و برای کاهش آلودگی هوا، گرمای شدید شهری،  سروصدا و مواردی از این قبیل گزینه مناسبی محسوب می‌شود. برای طراحی بام سبز یا روف گاردن برج باغ مطابق زیر عمل کنید.

b4 - طراحی برج باغ
b3 - طراحی برج باغ

2- توجه به نیازها و محدودیت‌های طراحی؛ در این مرحله نیازها و محدودیت‌های مرتبط به طراحی به‌خوبی موردبررسی قرار می‌گیرد، که شامل سیستم آبیاری، نوع گیاهان، نور و تهویه هست.

1- بررسی و آماده‌سازی ساختمان؛ در این مرحله روف گاردن و طرح ساختمان را مورد ارزیابی قرار داده و همچنین باید از وزن بار بام، مقاومت سازه، ضخامت لایه‌های عایق و… اطمینان حاصل کرد.

4- نصب و اجرای روف گاردن؛ روف گاردن روی ساختمان قرارگرفته و نصب می‌شود. این بخش شامل لایه‌های زیرین، لایه‌های عایق، سیستم آبیاری، تهویه و… است.

3- طراحی و نقشه‌کشی؛ در این مرحله نقشه دقیق روف گاردن و طراحی شما ترسیم می‌شود. جزئیات برای نصب و راه‌اندازی روف گاردن ضروری است.

6- در هر مرحله از طراحی بام سبز یا روف گاردن نیاز است با افراد متخصص در این زمینه صحبت کنید تا به بهترین نتیجه دست‌یابید.

5- نگهداری و مراقبت؛ بعد از نصب روف گاردن، باید در نگهداری و مراقبت از آن دقت کنید. برای مثال، آبیاری، مراقبت از گیاهان، تغذیه مناسب، بررسی روزانه و..

طراحی نمای برج باغ

طراحی برج باغ مراحل مختلفی دارد که مهم‌ترین آن، طراحی نما است. نما اهمیت زیادی برای ساکنان برج باغ دارد. نمای این برج‌ها شباهت زیادی به دیوار سبز یا ارگانیک دارد که سرتاسر آن با پوشش گیاهی پوشانده شده است. این گیاهان حس شورونشاط و تازگی به ساکنان برج می‌بخشد. طراحی نمای برج باغ باید با دقت انجام شود، ازآنجایی‌که نقش زیادی از نمای سازه با پوشش گیاهی است نوع سبک معماری در این مورد اهمیت چندانی ندارد.

طراحی برج باغ مسکونی

 

طراحی برج باغ مسکونی با کاربرد‌های اداری و تجاری با توجه به یکسری قواعد، اهمیت زیادی دارد. قواعدی که گروه عمارت سازان آروین به‌عنوان یک شرکت مهندسی و معماری رعایت می‌کند تا یک برج باغ مسکونی به‌خوبی بدرخشد. این موارد به شرح زیر است؛

  1. استفاده از پوشش گیاهی سبز در برج باغ مسکونی باید اولویت باشد، به‌گونه‌ای در طراحی هیچ آسیبی به آن‌ها وارد نشود.
  2. متراژی که برای طراحی برج باغ‌ مسکونی در نظر گرفته می‌شود باید بزرگ‌تر از متراژ برج باغ باشد، چراکه طراحی فضای سبز سهم زیادی را به خود اختصاص می‌دهد.
  3. نمای برج باغ مسکونی باید از تمام جهات آزاد باشد تا در ترانس و بالکن فضای سبز به وجود بیایید.
  4. گیاهان برج نباید مانع دسترسی ساکنان برج باغ مسکونی به امکانات رفاهی شود.
  5. متریالی که برای ساخت برج باغ مسکونی در نظر گرفته می‌شود، نباید از رشد گیاهان جلوگیری کند یا نمای ساختمان را تحت تأثیر قرار دهد.
  6. هنگام طراحی برج باغ از حد مشخص‌شده فراتر نروید زیرا، این مورد قانونی بوده و تخلف آن جرم محسوب می‌شود.
  7. در انتخاب گیاه آگاه باشید، گیاهی را خریداری کنید که با شرایط محیط و آب و هوایی سازگاری داشته باشد، در غیر این صورت برج از وجهه اصلی خود خارج می‌شود.
  8. آمادگی‌های لازم برای حفظ و نگهداری فضای سبز در طراحی برج باغ باید در نظر گرفته شود.
  9. مطابق قوانین اگر مساحت کلی زمین ۳۰۰۰ مترمربع باشد، حداکثر ۱۵ درصد آن باید به ساخت ساختمان مسکونی دوطبقه تعلق می‌گیرد، چنانچه بیش از ۳۰۰۰ متر باشد، ۱۵ درصد از مساحت زمین به ساخت سازه سه‌طبقه اختصاص داده می‌شود.
b5 - طراحی برج باغ
b6 - طراحی برج باغ

ضوابط طراحی برج باغ

شرکت مهندسی و معماری عمارت سازان آروین، در صورت به عهده گرفتن مسئولیت طراحی برج باغ به موارد زیر توجه می‌کنند.

  • جنس خاک زمینی که برای ساخت برج باغ در نظر گرفته می‌شود باید مناسب و مطابق اصول مهندسی باشد.
  • آمادگی‌های لازم و خطوط گسل برای جلوگیری از بلای طبیعی به‌خصوص زلزله انجام شود.
  • پیش از اقدامات، خصوصیات توپولوژیکی موردبررسی قرار بگیرد تا میزان پستی‌وبلندی مشخص شود.
  • رطوبت منطقه بسیار مهم است و باید میزان رطوبت بر اساس شرایط اقلیمی مشخص‌شده، سپس گیاه مناسب با آن انتخاب شود.
  • نوع جنس با پوشش گیاهی سازگاری خوبی داشته باشد.
  • در طراحی برج باغ ضروری است، فاصله میان ساختمان‌های مجاور رعایت شود.
  • جهت‌گیری ساختمان باید مطابق جهت تابش خورشید، وزش باد و… باشد.
  • زیرسازی‌های لازم برای نمای زیبای گیاهان در ترانس، بالکن، روف گاردن و… انجام شود.
Sticker Logo 1 - طراحی برج باغ

جواز برج باغ

مهم‌ترین نکته برای احداث و اجرای برج باغ دریافت جواز ساخت از شهرداری‌ها است. همان‌گونه که بیان کردیم از سال ۱۳۹۶ تاکنون مجوز ساخت تنها برای موارد خاص و با بررسی کمیسیون‌های مربوط در شهرداری‌ها ارائه می‌شود. هم‌اکنون طرح خانه باغ جایگزین آن شده که طبق این طرح در باغ‌هایی که مساحت آن به ۳۰۰۰ مترمربع می‌رسد به میزان ۱۵ درصد از مساحت زمین را می‌توان مجوز ساخت دوطبقه دریافت کرد. باغ‌هایی که مساحت بیشتر از ۳۰۰۰ متر دارند، مجوز ساخت سه‌طبقه واحد مسکونی تا حداکثر ۱۵ درصد از مساحت باغ را خواهند داشت. این تقسیم‌ها به دنبال آن گرفته‌شده که در طول این مدت، اجرای مصوبه برج باغ‌ها تخلفات زیادی انجام می‌شد و بیش از ۱۳۰ هکتار از باغ‌های شهر تهران به شکل غیرقانونی به واحدهای مسکونی تبدیل‌شده است.

هزینه طراحی برج باغ

بعد از کلی صحبت درباره طراحی برج، شاید برایتان سؤال باشد، هزینه طراحی برج باغ چقدر است؟ در ادامه این بخش به مواردی می‌پردازیم که تعیین‌کننده اصلی هزینه طراحی محسوب می‌شوند.

  1. دریافت جواز برج باغ و هزینه‌های شهرداری
  2. تأمین مصالح ساختمانی برای طبقات و واحدها
  3. هزینه‌های محوطه‌سازی
  4. هزینه‌های مرتبط به ساخت روف گاردن
  5. موارد مربوط به مالیات و بیمه
  6. دستمزد مهندسین و کارگران
  7. متراژ زمین
  8. شیوه ساخت
  9. پیچیدگی‌های طراحی
  10. خواسته‌های کارفرما و…

به‌طورکلی باید گفت؛ هرچه متراژ در نظر گرفته برای طراحی برج باغ افزایش پیدا کند، هزینه طراحی نیز بیشتر می‌شود.

1 e1712145176817 - طراحی برج باغ

جمع‌بندی

در این نوشته توانستیم به موضوع طراحی برج باغ که یکی از پروژه‌های پول‌ساز در دهه ۸۰ شمرده می‌شد، بپردازیم. در این دهه ساخت برج باغ توسط شورای شهر تهران تصویب شد و در سال ۹۶ لغو گردید. به‌جای طرح برج باغ، طرح خانه باغ تصویب شد. در انتهای مقاله امیدواریم اطلاعات خوبی درباره طراحی برج باغ کسب کرده باشید. درصورتی‌که در این خصوص سؤالی دارید، می‌توانید در بخش انتهایی مقاله با مجموعه عمارات سازان آروین به اشتراک بگذارید.

امکانات برج باغ چیست؟

برج باغ امکانات ویژه‌ای دارد که می‌توان به روف گاردن، باشگاه ورزشی، فروشگاه، استخر و… اشاره کرد.

چه مواردی در طراحی برج باغ مسکونی اهمیت دارد؟

مواردی همچون پوشش گیاهی سبز، متراژ، نما، متریال استفاده شده و …

هزینه طراحی برج باغ به چه عواملی بستگی دارد؟

عواملی همچون مصالح، مالیات، بیمه، شیوه ساخت، متراژ زمین و …